FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy •  Galerie   •  Rejestracja  •  Profil  •  Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości  •  Zaloguj
 
 
 Loty Człowieka Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
sH1n
Administrator



Dołączył: 16 Sie 2007
Posty: 72
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Białystok

PostWysłany: Pon 9:16, 12 Lis 2007 Powrót do góry

Loty Człowieka :

[link widoczny dla zalogowanych]
opis :
Kiedy Ikar wzniósł się zbyt wysoko i słońce stopiło wosk łączacy pióra, spadł do morza. Jego ojciec szczęśliwie doleciał na Sycylię.

Zapewne nigdy się nie dowiemy, kiedy człowiek po raz pierwszy pozazdrościł ptakom latania. Ludzie przez wieki pamiętali legendę o dwóch starożytnych lotnikach : Ikarze i Dedalu. Długo jednak nikt nie potrafił pójść w ślady Dedal, który na sporządzonych z ptasich piór skrzydłach uciekł z Krety. Pierwsi lotnicy, podobnie jak Ikar, z hukiem spadli na ziemię.

Kroniki podaja, że już w 1060 roku angielski benedyktyn o imieniu Oliver za pomocą sztucznych skrzydeł wykonał stujardowy lot. Śmiałek drogo zapłacił za swój wyczyn. Przy lądowaniu brat Oliver połamał obie nogi. 101 lat później w powietrze zapragnął wznieść się nieznany z imienia Saracen. Publiczny pokaz umiejętności latania odbył się w Bizancjum. Mężczyzna skoczył z dużej wysokości i... spadł jak kamień. Saracen miał mniej szczęścia niż benedyktyn. Obrażenia spowodowane twardym ladowaniem okazały się śmiertelne. W 1647 roku niejaki Tito Livio Burattini przedstawił polskiemu królowi Władysławowi IV traktat o możliwości latania. Następnie skonstułował specjalny latawiec, którego skrzydła wprawiał w ruch rozwijający się sznurek. Burattini był jednak bardziej rozważny niż Oliver i Saracen - w pierwszy lot wysłał kota. Śmiałków wytrwale próbujących lotów nie brakowało. Wreście marzeniom stało się zadość.

[link widoczny dla zalogowanych]
opis :
Pierwszymi stworzeniami, które latały balonem, były owca, kaczka i kogut. Lot trwał 5 minut.


21 listopada 1783 roku nad dachami Paryża wzniósł się balon z dwoma mężczyznami w gondoli. Lot trwał 23 minuty i nie zakończył się żadną katastrofą. Twórcami tego napełnionego gorącym powietrzem balonu byli dwaj bracia : Joseph i Jacques Montgolfier. W ciagu zaledwie kilku lat cała Europa dosłownie zwariowała na punkcie balonów. W 1785 roku jednym z nich dokonano pierwszego przelotu nad kanałem La Manche. W 1794 armia francuska utworzyła specjalną kompanię aeronautyczną. Służący w niej żołnierze z gondoli balonu obserwowali ruchy wojsk nieprzyjaciela. Podczas oblężenia Paryża przez wojska pruskie dzięki balonom ewakuowano z miasta 168 osób.
Balony startowały też u nas. Już w 1784 roku warszawiacy mogli obserwować kołyszącą się nad ich głowami kulę, skonstruowaną przez Stanisława Okraszewskiego. W tym samym roku balon uniósł się w Krakowie, a Józef Osiński wydał pierwszy polski podręcznik budowy balonów. Kilkadziesiąt lat później, w roku 1833, ks. Kajetan Joachim Łączyński z Mrągrowa ogłosił projekt smukłego sterowca, wyposażonego w stery, żagle i śmigła, napędzane siłą ludzkich mięśni.
Ukoronowaniem karriery balonów było skonstruowanie przez Ferdinanda von Zeppelina ogromnego sterowca, mierzącego 128 metrów długości, o średnicy 11,7 metra, napędzanego dwoma silnikami spalinowymi. Zeppeliny, bo tak nazwano te cygarowate balony, rychło stały się powietrznymi pojazdami pasażerskimi. Ich karierę definitywnie kończy jednak katastrofa niemieckiego strowca " Hindenburg ", który spłoną w 1937 roku.
W 1853 roku, gdy w powietrzu niepodzielnie panowały balony, pewny angielski stangret przeleciał ważącym 60 kilogramów szybowcu nad niewielką dolinką " Pragnę zwrócić pańską uwagę, sir George, że najmowałem się do wożenia, a nie do latania " - stwierdził w chwilę po szczęśliwym lądowaniu. Owym " sir George'em był George Cayley, konstruktor pierwszego urządzenia, które choć nie było balonem, potrafiło skutecznie latać z człowiekiem na pokładzie. Kontynuatorem dzieła Anglika był niemiecki inżynier Otto Lilienthal. Wykonał on ponad 1000 lotów ma jedno- i dwupłatowcach własnego projektu i konstrukcji. W Polsce udane loty ślizgowe przeprowadzał pod koniec XIX wieku malarz Czesław Tański na swoim szybowcu " Lotnia ".

[link widoczny dla zalogowanych]
opis :
Samolot konstrukcji braci Wright " Flyer 1 " był pierwszym w historii samolotem z napędem. Orville Wright Leży na dolnym płacie przy sterach, jego brat Wilbur biegnie obok.

17 grudnia 1930 roku skonstruowany przez braci Orville'a i Wilbura Wrightów " Flyer 1" wzniósł się w powietrze. Pierwszy udany lot trwał 12 sekund. W tym czasie " Flyer 1 " przebył " oszałamiającą " odległość 37 metrów. Tego samego dnia bracia Wright wykonali jeszcze trzy następne loty. W ostatnim z nich Wilbur zdołał utrzymać maszynę w powietrzu przez 59 sekund i przeleciał w lini prostej 260 metrów. Człowiek naprawdę nauczył się latać.
Samolot braci Wright tylko trochę przypominał dzisiejsze maszyny, liczyło się jednak to, że latał. Bracia wciąż go ulepszali. Zaledwie pięć lat po swoim pierwszym locie Wilbur Wright potrafił utrzymać się w powietrzu przez 2 godziny i 18 minut. Przeleciał w tym czasie 124 kilometry.

[link widoczny dla zalogowanych]
opis :
francuski pionier lotnictwa, zbudował samolot " Eole " z silnikiem parowym, jednopłat o konstrukcji stalowo-drewnianej i skrzydłach na kształt nietoperza, krytych płótnem.


Taki wyczyn nie mógł pozostać niezauważony. Coraz wiecej ludzi konstruowało własne samoloty. Padały nowe rekordy. W roku 1909 Louis Bleriot przeleciał nad kanałem La Manche. Gdy wrócił do Paryża, tłum nosił go na rękach. Rok później samolot po raz pierwszy przekroczył prędkość 100 kilometrów na godzinę. W tym samym czasie Peruwiańczyk Geo Chavez przeleciał nad Alpami. Niestety, rozbił się podczas lądowania i zmarł. Miał 23 lata. W roku 1910 pilot Eugene Ely wystartował z pokładu amerykańskiego krażownika. Następną próbę - lądowanie na pokładzie okrętu " Pensylwania " - również zakończył pomyślnie.
W Polsce w 1911 roku maszyna skonstruowana przez Czesława Zbierańskiego i Stanisława Cywińskiego wykonała piętnastominutowy lot nad Warszawą. Rok wcześniej bracia Wincenty i Rudolf Schindlerowie z Krakowa zbudowali w Wiedniu samolot. Nigdy nie staliśmy się potentatami w przemyśle lotniczym, ale nie byliśmy też na szarym końcu. W latach trzydziestych polscy inżynierowie zbudowali samolot bombowy " Łoś ", jedną z najlepszych ( jeżeli nawet nie najlepszą ) maszyn tego typu. Polscy piloci już wtedy należeli ( i należą do tej pory ) do najlepszych na świecie. Wystarczy wspomnieć Franciszka Żwirkę i Stanisława Wigurę, którzy w 1929 roku odbyli lot dookoła Europy.
I wojna światowa otworzyła nowy rozdział w historii lotnictwa. Samolot okazał się przydatny na polu walki i przemysły wojenne wielu krajów zaczęły pracować nad jego ulepszeniem. Samoloty stawały się coraz szybsze, coraz zwrotniejsze i coraz lepiej uzbrojone. Na niebie postrach budziły niemieckie fokkery. Najgroźniejszym z nich był trójpłatowy czerwony fokker niemieckiego asa lotnictwa Manfreda von Richthofena " Czerwony baron ", jak go nazywano, wygrał 80 pojedynków powietrznych. Dla większości pilotów spotkanie z Richthofenem oznaczało śmierć.
Tuż po wojnie, 5 lutego 1919 roku, pierwsza cywilna linia lotnicza rozpoczęła loty z Berlina do Lipska. Pasażerowie musieli zaakceptować iście spartańskie warunki. Lecieli bowiem w odkrytej kabinie, ubrani w ciemne ubrania, że wyglądali, jakby wybierali się na biegun północny. Konstruktorzy samolotów w pocie czoła nadal pracowali nad nowymi rozwiązaniami. Niektóre samoloty spisywały się doskonale, inne były mniej udane. Kompletną klapą skończył się pokaz możliwości samolotu " Caproni Ca.60 Transaero ". Jak na owe czasy był to prawdziwy olbrzym, mogący zabrać na pokład 100 pasażerów. Miał dziewięć płatów. Startujący z powierzchni wody spadł w kilka sekund po starcie i zatonął.
Nie wszystkie jednak nowe przedsięwzięcia kończyły się niepowodzeniem. W 1924 roku dwa hydroplany należące do armii amerykańskiej obleciały świat dookoła. W drogę wyruszyły cztery maszyny. Jedna rozbiła się w górach, druga spadła do morza. Dwóm pozostałym udało się okrażyć kulę ziemską. Trzy lata później Charles Lindbergh pokonał trasę Nowy Jork - Paryż w czasie 33,5 godziny. W Ameryce pilot stał się prawdziwym bohaterem.
W tym samym czasie, gdy ulepszono tradycyjne samoloty, trwały też prace nad zastąpieniem śmigła innym rodzajem napędu. 30 września 1929 roku Fritz von Opel wzbił się w powietrze na lekkim szybowcu z zamontowanymi rakietami prochowymi. Tuż przed wybuchem II wojny światowej, w sierpniu 1939 roku, Niemcy testują pierwszy samolot odrzutowy " Heinkel He-178 ". Osiem lat później amerykański " Bell X-1 " przekroczył prędkość jednego macha. Samoloty napędzane śmigłami latały oczywiście nadal, ale coraz częściej człowiek wybierał maszyny odrzutowe. Szczególnie upodobały je sobie wojsko. Są szybkie, zwrotne i wrazie potrzeby śmiertelnie goźne. W 1976 roku amerykański samolot rozpoznania strategicznego używany do misji szpiegowskich " Blackbird " ustanowił rekord prędkości, pokonując 3529 kilometrów w ciągu godziny. Inna bardzo sławna maszyna bojowa to " Harrier II " czyli szturmowo-rozpoznawczy samolot pionowego startu. Harrier łączy w sobie cechy samolotu i śmigłowca. Dzięki zmianie kierunku ustawienia dysz może startować pionowo i zawisnąć w powietrzu.
Odrzutowce służą oczywiście nie tylko w lotnictwie wojskowym. Duże samoloty pasażerskie także wykorzystują ten napęd. Pierwszym pasażerskim odrzutowcem był " De Havilland Comet ". W 1949 roku osiągał prędkość 780 kilometrów na godzinę.
Człowiek nauczył się latać dość późno. Przez tysiące lat mógł jedynie obserwować szybujące nad jego głowami ptaki. Jednak od chwili, gdy w powietrze wzniósł się pierwszy balon, historia " człowieka latającego " potoczyła się błyskawicznie.

[link widoczny dla zalogowanych]
opis :
Najszybszy samolot odrzutowy świata SR - 71 ( potocznie nazywany " Blackbirdem " ) skonstruowano w latach sześćdziesiatych. SR - 71 może rozwijać prędkość ok. 3500 km/h i wznieść się na wysokość powyżej 35 000 m.

[link widoczny dla zalogowanych]
opis :
Francuski Concorde, jako jedyna maszyna tego typu, leci dwa razy szybciej niż dźwięk.



---=== Mini Słownik : ===---

Aeronauta - człowiek latający balonami.

Gondola - kosz zawieszony pod balonem, stanowiący swoistą " kabinę " dla ludzi, balastu i wszelkich niezbędnych do lotów instrumentów.

Hydroplan - samolot startujący i lądujący na wodzie. Zamiast kół ma specjalne pływaki.

Mach - jednostka prędkości równa prędkości rozchodzenia sie fali dzwiękowej w powietrzu przy ciśnieniu 1 atmosfery i temperaturze 15 stopni Celsjusza. 1 mach = 1224 km/h

Sterowiec - rodzaj balonu w kształcie duzego cygara. Jego powłoka naciągnięta jest na stalowy stelaż. U dołu sterowiec ma zakrytą i bardzo często komfortowo wyposażoną gondolę dla pasażerów. Napęd stanowią silniki spalinowe.

Szybowiec - statek powietrzny bez silnika, kształtem przypominający samolot, unoszący sie w powietrzu dzięki prądom atmosferycznym działającym na jego szkrzydła. W górę jest wznoszony przez holujący go na linie samolot.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:      
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu


 Skocz do:   



Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001/3 phpBB Group :: FI Theme :: Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
 
 
Regulamin